Metodologie selecție grup țintă
Proiect: „Manager social pentru mediul rural”
- Introducere
În vederea selecției persoanelor în grupul țintă și includerii acestora în activitățile specifice sprijinite în cadrul apelului, s-a propus realizarea acestei metodologii, ce are ca scop stabilirea etapelor, instrumentele de lucru necesare și principiilor aplicate, pentru implementarea activității de selecție a grupului țintă în cadrul proiectului, dar și atribuțiile și responsabilitățile experților responsabili în selecția, recrutarea și menținenerea grupului țintă pe toată perioada de implementare.
- Despre proiect
Proiectul „Manager social pentru mediul rural” va fi implementat de Centrul de Excelență pentru Resurse Comunitare SRL, o firmă de consultanță în accesarea de fonduri nerambursabile și în acelasi timp și un furnizor de FPC și Bodo Green Capital SRL,
Intreprindere socială, care are ca obiect de activitate consultanță în afaceri și management, având ca obiectiv principal asigurarea succesului clienților prin idei inovatoare și proiecte sustenabile, jucând un rol important in sprijinirea mediului de afaceri.
OG: Sprijinirea antreprenoriatului social şi facilitarea accesului la ocuparea forţei de muncă din mediul rural prin înfiinţarea de 34 structuri sustenabile de economie socială în mediul rural, în regiunile mai puțin dezvoltate ale țării pentru a asigura integrarea pe piața muncii a cel puțin 136 persoane din grupurile vulnerabile.
Obiectivul general al proiectului „Manager social pentru mediul rural” va contribui la realizarea Obiectivului specific ESO4.1. Îmbunătățirea accesului la piața muncii și măsuri de activare pentru toate persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, în special pentru tineri, îndeosebi prin implementarea Garanției pentru tineret, pentru șomerii de lungă durată și grupurile defavorizate de pe piața muncii și pentru persoanele inactive, precum și prin promovarea desfășurării de activități independente și a economiei sociale (FSE+), din cadrul PIDS 2021-2027, Acțiunea 3.2 Economie socială în mediul rural (FSE+), prin sprijinirea infiintarii şi functionarii unui numar de min 34 noi întreprinderi sociale, situate în zonele rurale din Reg mai putin dezv ale țării, pe baza unor subventii acordate persoanelor care doresc să înfiinţeze întreprinderi sociale şi care vor participa la programul de formare de „manager de intreprindere sociala” şi la concursul de planuri de afaceri organizate în cadrul proiectului.
OS1.Dezvoltarea competentelor în domeniul antreprenoriatului social pentru un nr de min 135 pers care intenționează să înființeze o întreprindere socială în mediul rural din reg mai putin dezv ale tarii, coroborate cu sprijinirea infiintarii și demararii activitatii a min 34 intrepr sociale rurale prin activitatile care se vor derula pe o per.de 12 luni.
OS1 se va realiza de către S si P1 prin derularea etapei I din schema de antrep social, prin cele 6 activ, care vor prevedea:
-Inform.publicului cu privire la prog de formare antrep (A1.1), în urma careia vor fi recrutate un nr de min 135 pers din mediul rural (GT al proiectului) care doresc sa demareze o intrep sociala, din care min 27 pers trebuie sa fie pers vulnerabile din mediul rural.
OS2. Sprijinirea subvenționării, implementarii planurilor de afaceri și monitorizarii a min 34 de noi intreprinderi sociale localizate in mediul rural din regiunile mai putin dezvoltate, pe o perioada de 18 luni.
OS 2 al proiectului va contribui la realizarea scopul PIDS și anume sprijinirea incl sociale a pers aparținând gr vulnerabile, inclusiv prin red decalajului rural-urban în ceea ce privește sărăcia și excl socială și creșterea accesului la serv de calitate pt pop vuln prin sprijinirea în sensul monitorizării implementării PA si monitorizarea dezv unui nr de min 34 noi întreprinderi sociale, situate în mediul rural din Reg mai putin dezv ale țării, pe baza unor activitati de sprijin de tipul monitorizării decontării sumelor primite ca ajutor de minimis,pe baza unui contract de subventie, pentru cele 34 de întreprinderi sociale și monitorizarea întreprinderilor sociale în vederea implementarii PA, și monitorizarea funcționării și dezvoltării intreprinderilor sociale finanțate.
Se poate observa că obiectivele proiectului sunt corelate cu obiectivele specifice din cadrul PIDS.
- Natura şi dimensiunea grupului ţintă
Grupul țintă va fi format din persoane fizice care au domiciliul/ reședința in regiunile mai putin dezvoltate ale tarii, in mediul rural.
Persoanele din GT trebuie sa fie persoane care doresc să înființeze o întreprindere social în mediul rural sau Persoane vulnerabile din mediul rural.
Dimensiunea GT este de min 135 persoane fizice care doresc să înființeze IS în mediul rural sau persoane vulnerabile din mediul rural care au resedinta / domiciliul in regiunile mai putin dezv ale tarii.
Din totalul de 135 persoane, min 27 persoane (20%) vor fi pers dezavantajate/ defav pe piața muncii, șomeri, pers inactive.
Din totalul de 135 persoane, min 21 persoane (15,55%) vor fi pers de etnie roma.
Ne asumam astfel identificarea, selectarea, recrutarea si inregistrare in GT a unui nr de min 135 pers care indeplinesc conditiile de mai sus.
Suplimentar criteriilor stabilite prin GS CS, se va tine cont de urm aspecte la recrutarea beneficiarilor:
– sa nu aiba calitatea de participanti in alte proiecte din cadrul aceluiasi apel;
– sa aiba studii minime de 12 clase (dovedite cu diploma de absolvire). Acest criteriu se impune a fi respectat pentru ca beneficiarii sa fie eligibili pentru participarea la formarea profesionala.
– sa opteze pentru inscrierea la cursul de Manager de intreprindere sociala (conditie obligatorie pentru a participa la concurs, in situatia in care nu au deja un curs de Antreprenor in economia sociala /Manager intrep sociala finalizat).
Apartenența la GT se va realiza la intrarea în proiect prin declarație pe propria răspundere a persoanei din GT sau a persoanelor/ instituțiilor abilitate și/sau prin atașarea de doc doveditoare.
Natura, dimensiunea, categoriile de grup țintă care beneficiază de acest proiect sunt clar delimitate, cuantificate și descrise inclusiv din perspectiva situației concrete la nivel local și regional. S-a ținut cont în dimensionarea grupului țintă, dar și în stabilirea activităților și serviciilor de sprijin pentru ocupare propuse.
- Identificarea grupului țintă
Beneficiarii vor fi identificati folosind următoarele metode:
- prin intermediul seminariile organízate în cadrul proiectului (5 seminarii a min 20 persoane/ eveniment)
- din bazele de date ale S si P, sau ale actorilor relevanti
- actiuni in teren de identificare
- se vor amplasa materiale de promovare
- abordarea directă a echipei de proiectului (la sediul solicitantului sau partenerului)
- prin intermediul telefonului, e-mailului sau website-ului proiectului
- pe pagina de Facebook sau prin completarea unui chestionar de analiza de nevoi lansat in mediul online
In cazul prezentului proiect, identificarea persoanelor din grupul tinta a demarat inca din faza de pregatire, odata cu cercetarea de piata pe care partenerii au lansat-o in perioada sept-oct 2023. Potrivit estimarilor noastre, cel putin jumatate din persoanele care ne-au raspuns la chestionare, sunt eligibile (cca 153 pers).
Studiul a fost fundamentat pe chestionarea persoanelor care doresc să înfiinţeze întreprinderi sociale şi care vizează cunoaşterea nevoilor cu privire la sprijinul pentru înfiinţarea de noi întreprinderi sociale şi a nevoii de furnizare a serviciilor personalizate de consiliere/consultanţă pentru înfiinţarea unei întreprinderi sociale. Chestionarele au fost aplicate pe un eşantion de 306 persoane din reg mai putin dezvoltate.
Din analiza efectuată, cele mai mari ponderi a persoanelor care au completat chestionarul sunt persoanele din Reg de NV, de gen feminin, persoane care locuiesc în mediul rural, persoane cu vârstă cuprinsă între 35-65 de ani și persoane care au studii liceale.
Principalele concluzii ale analizei de nevoi:
- 91,8% dintre pers chestionate sunt fără loc de muncă (280 pers), dar care își doresc să facă o schimbare cu privire la statutul lor pe piața muncii
- 67,6% (206 pers) au domiciliul in mediul rural
- 44,4% din persoanele chestionate au studii liceale (135 pers),
- 42,5% sunt pers cu studii superioare/post-universitare (130 pers)
- 3,3% dintre pers chestionate au studii postliceale (10 pers).
- majoritatea persoanelor chestionate au concluzionat că nu există suficiente informaţii si resurse în România cu privire la dezv economiei sociale.
Acţiunile prioritare pentru sprijinirea economiei sociale pt ei sunt:
- formarea profesionala a persoanelor interesate in sectorul economiei sociale (88,9% dintre respondenti si-au exprimat optiunea de a participa la cursul de manager de intrep sociala-272 pers),
- actiuni de sprijin pt participarea la concursul de PA, consultanta specializata dupa concurs (54,6% – 167 pers)
- sprijin in vederea infiintarii, subventionarii si monitorizarii întreprinderilor sociale (45,1% doresc infiintarea unei IS in mediul rural – 138 persoane)
Se poate vedea ca o mare parte din respondentii chestionarului au fost eligibli pentru a se deveni grup țintă în acest proiect (mai mult de jumatate din respondenti sunt eligibili atat in a participa la cursuri, cat si in a primi sprijin financiar) datorita faptului ca indeplinesc conditiile de acces si se pliaza pe serviciile oferite prin proiect.
O aceste persoane vor fi invitate sa participe la cele 5 seminarii organizate cu scopul informarii publicului/GT cu privire la programul de formare antreprenoriala, precum si cu privire la metodologia de selectie a grupului tinta si, ulterior, a planurilor de afaceri ce vor fi sprijinite în cadrul proiectului.
Pentru restul persoanelor din grupul tinta, cu care nu am intrat in contact, identificarea se va face cu sprijinul actorilor relevanti din regiunile de mai putin dezvoltate a tarii (ONG-uri, APL, UAT, AJOFM) la care vom apela pentru intermediere.
- Selectarea grupului țintă
Cele min 135 persoane vor fi selectate pe criterii specifice programului și vor beneficia de servicii de formare antreprenorială în domeniul social, specific, alte activități de sprijin oferite în vederea înființării de întreprinderi sociale (workshop-uri), concurs de planuri de afaceri, serviciilor personalizate de consiliere ulterior finalizării procesului de selecție a planurilor de afaceri, asigurarea înființării și demarării funcționării întreprinderilor sociale infiintate in urma concursului planurilor de afaceri, monitorizarea funcționării și dezvoltării întreprinderilor sociale.
Grupul țintă va fi selectat, pe baza principiului”primul venit, primul servit”, cu respectarea principiilor orizontale asumate în proiect, respectiv:
- Egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați și integrarea perspectivei de gen
- Nediscriminarea și prevenirea oricărei forme de discrim. pe orice tip de criterii
- Accesibilitatea pentru pers cu dizabilități
Atat in procesul de identificare/ selecție/ recrutare a grupului tinta se vor respecta aceste principii promovand tratamentul egal, fara nici o deosebire, excludere, restrictie sau preferinta, indiferent de nationalitate, rasa, etnie, limba, nediscriminare religie, categorie sociala, convingeri, gen, orientare sexuala, varsta, handicap, boala cronica necontagioasa, infectare HIV, apartenenta la categorii defavorizate, precum si orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrangerea, inlaturarea recunoasterii, folosintei sau exercitarii, in conditii de egalitate, a drepturilor omului si a libertatilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege.
În vederea eliminării riscului de abandon în cadrul acestei selecții de persoane, se pot suplimenta față de numărul de 135 persoane, cu un număr de cca 5 persoane, pana la 140, cu statut de rezerva.
- Înregistrarea grupului țintă
Pentru înregistrarea grupului țintă se vor identifica și adapta formularele propuse de finantator de către expertii implicati, în funcție de criteriilor din GS in ceea ce priveste declararea unei persoane ca fiind eligibilă in acest proiect.
Elaborarea pachetului de instrum de recrutare – min 135, va include toate formularele obligatorii de completat la inregistrarea persoanelor in GT si anume:
- Nota de informare si acord privind utilizarea datelor cu caracter personal,
- Declaratie privind incadrarea in categoria de GT,
- Declaratie privind angajamentul de particip la activ proiectului,
- Declaratie privind evitarea dublei finantari (prin care pers confirma ca nu este implicat in alt proiect similar în aceeasi axa de finantare si ca nu a urmat un alt curs de Manager intrepprindere sociala finantat)
- Formular de inregistrare in grup tinta
Pe langa aceste declarații/ formulare, persoanele înregistrate vor prezenta copie CI, ultima diploma de studii (minim studii medii), copie a certificatului de nastere si certificatului de casatorie, in vederea inscrierii la programele de formare profesionala.
- Implicarea grupului țintă în activitățile proiectului
Implicarea grupului țintă în activitățile proiectului va presupune ca grupului țintă i se va asigura toate condițiile de acces la toate activitățile proiectului:
- acces la toate informatiile oferite de experti, prin website proiect, pagina Facebook proiect, e-mail, telefonic
- servicii de formare, lectori cu experienta in domeniul antreprenoriatului social
- subventii pentru participarea la cursuri, materiale didactice, materiale pentru participarea la programele de formare profesionala în domeniul manager de intreprindere sociala (rechizite)
- consiliere/consultanta pentru elaborarea planurilor de afaceri
- sprijin pentru participarea la concursul planurilor de afaceri, consultanta ulterior finalizarii concursului de PA
- sprijin pentru infiintarea a 34 întreprinderi sociale
- acordarea a 34 subventii
- decontarea sumelor
- dezvoltarea întreprinderilor sociale
- monitorizarea întreprinderilor sociale înființate.
In asigurarea tuturor serviciilor amintite mai sus, se vor implica 1 coord activitati, 2 experti informare, rec, inreg si evidenta GT, 1 expert formare, 1 lector curs manag intrep sociala, 1 lector cursuri specializare, 3 exp consultanti PA si infiintare intrep soci, 4 exp moni si dezv intrep sociale si 2 expert decontare sume care se vor asigura ca membri Gt vor beneficia de toate cele de mai sus.
Toate aceste acțiuni de care persoanele vor beneficia în mod gratuit vor motiva grupul țintă să se implice in proiect pana la finalul perioadei de sustenabilitate asumate.
Din cele amintite mai sus, se poate afirma și faptul că proiectul aduce membrilor grupului ţintă beneficii care pot fi atribuite exclusiv implementării acestui proiect.
In tot procesul de selectie GT, identificare si implicare, se va implica un expert informare, recrutare si evidenta GT de la S si unul de la P1, care vor gestiona GT (fiecare cate 78 pers aproximativ), dupa care expertii formare, consultanti, exp monit si exp decontare sume vor asigura continuarea activitatii Gt in proiect prin implicarea lor in fiecare etapa de actiune, acordarea de sprijin si monitorizare.
Proiectul va produce un impact pe termen lung asupra grupului țintă şi asupra domeniului economiei sociale, prin aplicarea unor masuri de dezvoltare si sustinere a spiritului antreprenoriatului social, care va genera:
- Dezvoltarea competentelor in domeniul Manager de intreprindere sociala pentru un numar de min 135 de persoane care intenționează să-și creeze o intreprindere sociala in regiunile mai putin dezvoltate ale României
- Înfiintarea a 34 de noi intreprinderi sociale localizate in mediul rural din regiunile mai putin dezvoltate.
- Cresterea numarului de locuri de nunca în regiunile mai putin dezvoltate, mediul rural.
- Elaborarea unei sinteze privind analiza mediului antreprenoriatului social rural la nivelul regiunile mai putin dezvoltate/manual de bune practice si organizarea unei conferinte multiregionale de prezentare a sintezei de mai sus/manual si diseminarea rezultatelor obtinute in urma analizei.
Centrul de Excelentă pentru Resurse Comunitare SRL
Ieremia Dan – Gabriel – administrator